måndag 11 april 2022

mulinmånda

 

stickning kan man också riva upp och börja om
Måndagens första läsningen-text: 

Jer. 18:19-20

Lyssna till mig, Herre, och hör vad mina motståndare säger. Skall gott lönas med ont? De har grävt en grop åt mig. Tänk på hur jag stod inför dig och vädjade för dem och bad dig vända din vrede från dem.

I början av kapitlet står det om krukmakaren: 

Och Herrens ord kom till mig. Han sade:  ”Kan jag inte göra med er, ni av Israels hus, så som den krukmakaren gör? säger Herren. Som leran i krukmakarens hand, så är ni i min hand, Israels hus.

Ena gången talar jag om ett folk och ett rike att jag tänker rycka upp, bryta ner och förgöra det. Men om folket som jag talat om vänder om från sin ondska, ångrar jag det onda som jag hade tänkt göra mot dem.

En annan gång talar jag om ett folk och ett rike att jag tänker bygga upp och plantera det. Men om de då gör det som är ont i mina ögon och inte hör min röst, då ångrar jag det goda som jag hade sagt att jag skulle göra mot dem.

Allvarliga ord i denna tid av krig och förödelse. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar