söndag 3 juli 2016

dagens och gårdagens

Läste i veckan i Vbl om feministisk förbannelse.

Måste slå upp ordet förbannelse, för jag märkte att jag nog hade en annan betydelse i ordet än den som de intervjuade i Vbl.
Det är ingen förbannelse, men jag skulle fotografera traktorn,
släpkärran och barnen som stod och såg på, men.... :)


Minns också en mig närstående som nog menade att hennes besvär med benen berodde på att hon hade blivit förbannad av en viss person hon hade haft att göra med.

Det finns kanske inte så många mera som öppet erkänner att de tror på förbannelse.

I dagens text (Rom 12:16-21) står det:
Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
Och i Ords. 26:2 står det:
Som sparven far sin kos
och svalan flyger bort,
så far en grundlös förbannelse förbi.
Bibeln har en hel del att säga om förbannelser och välsignelser.

(Här (klick) lades samma text ut lite från annan synvinkel.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar