söndag 24 juli 2016

guld och gröna skogar

Vad jag minns kallade vi dem blåpojkar - blågull säger Floran i färg.
Dagens text är från Luk. 16:1-9 och slutar med texten:

Och Herren berömde den ohederlige förvaltaren för att han hade handlat klokt. ”Denna världens människor beter sig klokare mot sina egna än ljusets människor gör. Ja, jag säger er: använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket.”

Det är en text som brukar ge myror i huvudet. Min fundering idag är att man måste fråga sig: Vilka är vännerna som ska kunna ta emot oss i evighetens hyddor? och som vi ska slösa pengarna på?

Den orättrådige förvaltaren hörde till världens mänskor - han hjälpte sina egna att få mindre skulder, för att de skulle gilla (?) honom.

Ljusets barn är väl i detta fall judarna, de som tagit emot ljuset (?) De som, om jag förstått det rätt, hade satt på extra i/ökat på summan på skuldebrevet då ju Gud hade stipulerat att på det sjunde året, jubelåret, skulle skulder efterskänkas, så de säkert skulle få sitt.

Som sagt - en fundering.

Att jag var till gravgården igår och fyllde på lite med blommor tror jag inte har något med saken att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar