söndag 17 juli 2016

huggsexa?

G

Jesus sade till sina lärjungar: ”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem.
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’” (Matt. 7:15-23)

Alltså: Dagens evangelium, det glada budskapet,slutar med orden: Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare! 

Evangeliet ligger alltså då i att han säger det på förhand i bibeltexten, så man har en chans att omvända sig och ta emot försoning för sina synder i Jesu namn innan det är försent. 

Björken visste inte - och inte vi heller på förhand, hur hastigt slutet kom. Vi hade nog talat om att eventuellt måste vi ta bort den till hösten, av rädsla för vad den kunde ställa till med om någon storm välte den. Men nu är den borta, bara stubben är kvar och veden ska värma oss några kalla dagar. Mycket röta fanns det inte, men nog lite början.

Dagens psalm nr 167 v. 4 är också aktuell:

När lögn och våld förmeras,
var är då jordens salt?
Vem hjälper och vem helar
vid världens sönderfall?
Må kyrkan bli som fordom
ett hjärta och en själ,
en fristad mitt i oron,
för sanningen ett värn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar