måndag 5 september 2016

kamp

Lördagens högklackade byttes på söndagen till gummistövlar. Mina fötter tycker inte heller om gummistövlar, men jag försöker lura dem med ett par med mycket korta skaft.

Det gick helt bra, den tid det tog att gå ner till stranden/strandboden för att se hur det såg ut där nuförtiden. Gammalt blir som nytt då det blir målat.

Jag förundras över det arbete som ligger bakom att t.ex. få ner järnstänger i berget för att få förtöjt båtar, byggt bryggor osv. På den tiden fanns det inte så mycket maskiner att ta till utan jag kan tänka mig det gick med handkraft och mycket arbete lite åt gången. Mycket arbete för att is och högvatten inte ska förstöra det som fanns.

Resultatet av trampandet på stigen i våt skog blev fotot, fyra älgflugor och en kantarellsmörgås. Det tackar vi för (för älgflugorna, att de inte var flera).

2 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt lagom tur i höstvädret! Jag tog också en promenad med stövlar i våt skog, tänkte det mjuka underlaget skulle motionera mina höfter och ben som varit bråkiga de senaste dagarna. Jag hade ju siktet inställt på svamp nog... Men kom hem med en pytteliten smörsopp (eller den blev kvar i skogen), tio stora mumsiga blåbär i munnen och femton älgflugor (som jag fick plocka bort från första stund på skogsstigen tills jag stod hemma och kollade sömmarna i min tröja...). Men jag fick min höstpromenad och vädret var toppen och kroppen kanske nog gillade utfärden också :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mjuka och lite ojämna underlaget gör nog gott åt kroppen, särskilt om man får ta det i egen takt.

      Radera