söndag 18 september 2016

var glad

Steg ut på trappan i morse och blev stående. Det var svirr, svisch och ett ständigt flygande hit och dit. Trastarna som jag inte sett särskilt mycket av i sommar hade återvänt för att försöka ta tillvara rönnbären. Också många andra för mig okända fåglar svischade förbi från träd till träd. Två svanar flög också förbi, så det lät om vingarna. Det var en vacker morgon efter en kall natt.

I dagens text (Luk 14:1-6) frågar Jesus om inte fariseerna också drar upp en son eller oxe, om han/den fallit i brunnen, trots att det är sabbat. Jag kan inte förstå att de inte kunde svara på det? Jag var i alla fall glad då jag såg via fb att sonen med familj nog hade kommit välbehållna hem från sin båtresa.

Nu gläd dig, min Ande, i Herran,
upp, jubla, min själ, i din Gud.
Låt ängslan och sorg vika fjärran
på Guds, den allsvåldiges, bud.
Väl andra må sucka och kvida,
men dig som har Gud vid din sida,
dig höves blott lovsångens ljud. (Psb 373)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar