lördag 17 september 2016

tänd ett ljus

Olaf fick nästan för varmt. (Inte jag som har gjort den!)
Det börjar vara dags att tända brasan - åtminstone vissa morgnar.

Så många morgnar har vi redan eldat att papperskartongerna/ toapappershylsorna/ alla förpackningar som kommit och sparats under sommaren har eldats upp. De är bra att ha när man ska starta eldandet och försiktigt ska få röken att gå ut genom skorstenen och inte komma in. Sen när skorstenen drar ut ordentligt kan man sätta i en ordentlig vedbrasa.

Det kom jag att tänka på då jag läste Vasabladet idag, inlägget om zero waste/inget skräp. Det var ett inlägg värt att fundera på. Det slösas nog mycket nuförtiden. Jag också.

Det kom inte fram där om hon snyter sig i tygnäsdukar då och tvättar sen, eller? Av någon orsak är jag nog glad åt pappersnäsdukar/hushållspapper, även om man inte ska slösa med det heller. Då jag var liten var det nog ännu tygnäsdukar som gällde, fina sådana kunde man få som present. Finns det någon som skulle uppskatta en sådan present nuförtiden?

Jag minns henne som hade slutat förvärvsarbetet och någon frågade i butiken: Vad lever du då på? Hon svarade: Det som lämnar när jag kokar åt mannen.

Det kan också gå, tills man får pensionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar