torsdag 22 september 2016

vatten, vatten, bara vanligt vatten

Kinarosen kom sig in. Lite glad blir man ju nog!

Sägas bör (brukar de diktera i läkartexterna), att jag plockade bort de flesta gula blad innan jag fotograferade igår. Hon tycker inte om att måsta komma in och har redan varit inne 10 dagar.

Jag läste i min bok om kinesisk visdom ett avsnitt om vatten och växter. Där sades bland mycket annat att regnvatten och källvatten var bäst för växter (något jag nog vetat från tidigare, men saligen glömt). Brunnsvatten finns det för mycket mineral i. Så nu tänkte jag att jag kan ju ta blomvattnet utifrån tunnorna - det är alltså då ifall jag orkar - då de ska vattnas. Lite (med betoning på lite) längre väg är det ju att hämta vattnet utifrån regntunnan än från kranen. Dessutom en annan sak är ju då att man inte får vattna med kallt vatten, det ska vara rumstempererat, och till alla mina blommor räcker inte en kanna långt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar