torsdag 25 maj 2017

kristi himmelsfärd

Jag fick frågan om vi (de kristna tydligen) firar Kristi Himmelsfärdsdag stort, om det är en stor festdag då hon själv bara var så glad att det var en "röd" dag - en ledig dag mitt i veckan.

Som ju dessutom ger möjlighet att ta ut en ledig dag och få ett långt veckoslut.

Jag är ju ingen festlig typ, gillar ju inte fest överlag, så jag kunde inte säga riktigt. Tycker ju nog att påsk och jul är större kristliga fester och så dessutom pingst, som ju inte har mera någon egen dag och faller nästan i glömska hos gemene man.

Dagens text:

Jesus bad och sade:
”Fader, jag vill att de som du har gett mig skall vara med mig där jag är, för att de skall få se min härlighet, den som du har gett mig, eftersom du har älskat mig redan före världens skapelse. Rättfärdige fader, världen känner dig inte, men jag känner dig, och de har förstått att du har sänt mig. Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem.” (Joh. 17:24-26)

En viktig sak som kom fram efter att Jesus tagits upp i skyn var att han ska komma igen på samma sätt. Två män i vita kläder fanns plötsligt där och berättade det. Det väntar vi på, eller...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar