söndag 7 maj 2017

två riken

rent lakan och handduk och en lekfull katt (ett band i lakanet)- visst är det kultur?
I anslutning till vernissagen jag besökte hörde jag ett ord:

Kulturkrockkudde.

Det tåls att funderas på, smakas på.

Kultur är ett väldigt omfattande ord. Mänskan kultiverar sin omgivning bara genom att befinna sig där. Kan liksom inte låta bli, tror jag.

Samtidigt måste man väldigt stänga in sig om man vill skydda sig från att bli påverkad av omgivningen.

Jag läser som bäst - tänkte jag skulle läsa en bok på semestern, men jag hann inte bli färdig - Mika Waltaris Rikets fiender. Den "råkade" komma till vårt hus. Där beskrivs en kultur, som jag nog tycker är lite bisarr. Men som då  (romarriket på Neros tid) var den rådande "höga" kulturen.

Såg ett kulturprogram från SVTPlay. I mitt tycke var det inte heller någon fin kultur - rent av ful på sina ställen.

Dagens text är från Joh 17:11-17.
Jesus sade i sin bön:
”Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas. Nu kommer jag till dig, men detta säger jag medan jag är i världen, för att de skall få min glädje helt och fullt.
Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning.”
- Här finns andra tankar på samma tema: Rund tapp i fyrkantigt hål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar