onsdag 24 januari 2018

missförstånd

var för sig riktigt goda, men tillsammans blir det lite konstigt...?
En gest - inte gäst - av välkomnande, som nog värmer lite, då man kommer till det rum man ska sova i nästa natt (alltså bilden).

Läste på Vasabladet om vargarna i Jeppo, Nykarleby. (Man måste ha prenumeration för att kunna läsa i länken.) De får inte skrämmas. (Lite orättvist då jag nog tänker att vargarna skrämmer folket och särskilt barnfamiljerna i området. Varför får inte vi mänskor skrämmas då vargarna får?) I tidningen läste jag: "Man borde ha kunnat ange vilken varg eller vilka individer i flocken det rör sig om." (alltså i ansökan om att skrämmas).

Om jag förstår det rätt, borde man då sätta namn på vargarna (eller fråga dem vilket namn de har - om de har namn?), för hur skulle man annars kunna särskilja dem och också vilken rang i flocken de har (är det inte diskriminering, vilken rang får man skrämma?). Och dessutom då alltså fråga först vem de är då de kommer runt hemknutarna, så man inte skrämmer fel varg. Och hur kan man skrämma en varg men inte den andra, som står en bit ifrån?

Fick mig att minnas den gången i skolan, mellanskolan, då jag skulle hjälpa till vid en skoltävling i löpning. Jag kände inte igen någon av småttingarna som sprang, men jag kunde ju fråga vem de är sen, fick jag till svar. Alltså sprang jag och frågade vad han hette, han som kom - var det nu sist eller nästsist? Han trodde att jag frågade vem som vann, alltså fick jag fel svar - som jag ju gav vidare åt läraren. Han tittade konstigt på mig....

Inte är det lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar