söndag 14 januari 2018

vårt dagliga bröd

Sökte ett ord för två dagar sedan. Idag morse kom det: sjukdomsinsikt. Det är viktigt att ha.

Det ord jag hittade då jag letade och försökte komma fram till vad det borde vara var: sjukdomsinstinkt. Men det stämde inte riktigt. Det är bara två bokstävers skillnad men en stor skillnad i betydelse.

Jag tror ju nog att kroppen vet t.ex. vad den behöver för mat, men en annan sak sedan om vi hör vad den säger. Godis blandar i alla fall bort det den säger så man vill bara ha sånt.

En morgon då jag steg upp fanns två bröd, såna som på bilden, hembakade på köksbordet. Och oj, vad goda de var! Tack för dem! Det kändes i kroppen att de gjorde gott.

Dagens text (Luk. 4:16-21):
Jesus kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den, fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.”

Det intressanta kommer nog efter vers 21. Alla berömde honom, men ändå slutade det med att han drevs mot ett stup av ilskna åhörare som ville kasta ner honom för stupet. Men han gick sin väg genom hopen.

Från det ena till det andra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar