söndag 28 januari 2018

lek eller allvar

Stonehenge i miniatyr?
Jag har läst boken Walden av Henry David Thoreau. Och vad ska jag säga om den? Den hade nog många intressanta funderingar, men jag kunde inte läsa hela på en gång, måste ta en paus emellan. Jag gillade tanken på eremitliv i skogarna och att leva enkelt på det som kunde odlas, men eremitliv var det ju egentligen inte, han var inte långt från bebyggelsen, järnvägen gick en bit ifrån hans stuga. Folk kom och gick vid hans stuga. Om jag minns rätt vad jag läst berättade han om att hans mamma (?!) försåg honom ibland med mat och andra också.

Nåja, i alla fall lärde jag mig då jag googlade att detta tydligen var en essä! Jag har alltid trott att essäer är korta historier, men tydligen kan de också vara långa.

En annan berättelse om att uppleva andra världar hittade jag här. Maja och Kerstin, Pakistan-turretur. (klick)  Det är ingen turistresa i vanlig bemärkelse. En resa lite tvärtom mot Thoreaus, in bland främmande folk och mänskor man inte förstår, eller förstår sig på. Men också där finns glädjen över det man har, där man bor.

Dagens texter (1 Sam. 16:1-13, Rom. 9:11-23, Luk. 17:7-10) handlar om hur Gud ser på mänskor. Han valde inte så som mänskor skulle ha valt, då han valde David till kung. Men han utrustade honom med Herrens ande.

Han utvalde Jakob i stället för Esau som ju var den förstfödde.

(I den texten finns en vers: Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Bibel 2000. Sånt finns inte i min Bibel, som är Folkbibeln, så vad vill det säga? Är det så det ska stå?)

Och den sista texten: " ...skall ni säga: Vi är odugliga tjänare, vi har bara gjort vad vi är skyldiga att göra.” Det är inte en sån text som skulle få många gillande på Facebook idag, tänker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar