onsdag 18 april 2018

med stora ögon - men vad ser jag?

"ta ögona i händren...", var e nain som sa?
Jag har gått hittills idag och sett på världen - mestadels inomhus hemma - med stora ögon. Därav bilden, som råkade finnas i kameran.

Dessutom har jag skärmat av med solglasögon även inomhus. Sett mystisk ut...

Så fick jag för mig att gå igenom gamla papper och lite sortera och slänga bort.

Och då fick jag se lite hur jag såg på världen då för 10-20-30 år sedan. Vad jag då tyckte var viktigt och värt att sparas. En hel del var sånt som jag nog ännu gillar och som jag inte slängde, annat förstår jag inte varför jag har sparat överhuvudtaget.

Genom gamla svenska veckotidningar har jag också sett hur världen då såg ut, otroligt annorlunda - i somt. Annat var sig likt.

I recepten från förr fanns sådant man vet vad det är, men jag vet inte om man kan köpa kärnmjölk mera i butiken? Nuförtiden finns så mycket ingredienser i recepten sådant jag inte vet vad det är och inte vet var jag kan köpa det och hur det ser ut och vad man ska göra med det.

Ett recept hittade jag som jag länge sökt efter, men hade för mig det hette något annat. Det borde jag prova och se om det faktiskt är det jag sökte efter - kanske någongång.

Mycket papper har jag slängt, men det är också det enda stället där det syns att jag gjort något. Pappersinsamlingen får lite att tugga på.

En sån dag!

('Ota silmät käteen ja katso' heter uttrycket på finska.)

2 kommentarer:

  1. Jodå, kärnmjölk finns i vissa butiker. I 0,75 liters lila-vita mjölkförpackningar. Men jag får inte tag på det i nån mindre butik. Om inte nån mormor/morfar beställt/lovat köpa så de faktiskt tar in det i lager. Det är inte många som väljer det när det finns sååå många olika sorters surmjölk och filmjölk och allt möjligt... :). Fina ögon, till nåt trevligt projekt? ...

    SvaraRadera
  2. Siduhe! Borde alltså gå in i butiken och presentera mig som farmor, kanske det duger också? :)

    Ögonen är nog på plats nu. Ögon är viktiga.

    SvaraRadera