söndag 22 april 2018

rabarber

Jag tog mig en tur runt en del av gården i stickasockor och tofflor (crocs) på fötterna, och minns att det var någon annan som brukade göra likadant - men det var en tid sedan. Jag blev våt om tårna.

Hittade en knopp som just smultit fram ur snön.

Jag funderade på dagens tema, Guds folks hemlängtan, och dagens text (Joh. 14:1-7).

Hemlängtan är längtan till den plats där man kan slappna av, inte behöver vara på spänn, tänker jag - åtminstone idag.

Guds folks hemlängtan, sträcker sig mot ljuset, ditåt någonstans ....

Trösterika är i alla fall orden:

Jesus sade till lärjungarna:
”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är. Och vägen dit jag går, den känner ni.” Tomas sade: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar