måndag 3 september 2018

flossa

grannens tall (cembra?)
Bilden har inget med ordet att göra, men jag hade ingen bild på flossa i mitt fotoalbum. Det var det närmaste jag kom.

Barnbarnet frågade för några dagar sedan om jag kunde flossa. Och visst kunde jag det. Vi flossade i lågstadiet, det blev en kudde, typ ryamatta, och det var roligt, så jag tror nog att jag flossade en kudde till hemmavid, men nu hittar jag ingen sådan hos oss. (Kan nog finnas i någon låda undanstoppad ändå.) Men hur man sydde vet jag inte om jag minns mera, runt linjalen virade man i alla fall tråden...

Nåja det var ju inte det hon menade. Då jag såg så frågande ut så visade hon mig hur man flossar. Och det hade jag ju sett på programmet Landet Runt, som jag brukar kolla ibland. Där visade de rörelserna till dansen. Jag tror nog att jag fick till det så att hon var nöjd.

Sedan är det ju också något som gjordes  och talades mera om förr (?), med tandtråd mellan tänderna. Men flossa hette det att rengöra tänderna på det viset.

Bäddat för lite missförstånd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar