fredag 14 september 2018

...växer som svampar ur jorden...


Jag var egentligen på väg för att kolla in hur det ser ut i växthuset, om där fanns färdiga tomater. På vägen ser jag flugsvampen som tittat upp bredvid stigen, och jag blir glad (!?)...

Av någon anledning så blev jag inte lika glad då jag kom förbi stubben där björken tidigare stod (den andra bilden). Det kanske beror på att jag inte är någon svampplockare. Ett tu tre skulle det vara mat för flera dagar....? Flugsvampen vet jag ju att inte går att äta.

Men jag tror ju nog att de säkert gör nytta också där de växer, utan att jag behöver fundera på att ta bort dem. Under stubben finns mycket rötter som behöver brytas ner efter att trädet kapats. De verkar nog veta skillnad på stubben med rötter och de andra stubbarna som är ditsatta, inte har växt där.

Jag hittade några spruckna tomater som var färdiga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar