fredag 6 januari 2023

i sinom tid

Det visste jag inte då jag gjorde den, att krokodilen, Odilen skulle leva så länge. Bilden är från då den tillsammans med barnbarnet kom och hälsade på. 

Den gjorde jag åt modern då hon var liten av ett par uttjänta manchesterjeans. Jag hade lånat en bok från biblioteket som visade hur man skulle förvandla ritade djur till mönster så man kunde sy dem.

Trettondagens första läsningen-text: 

Jes. 49:5-7 

Men jag tänkte: "Förgäves har jag ansträngt mig, utan nytta förbrukat min kraft. Men min rätt är hos Herren och min lön hos min Gud." (v. 4)

Och nu säger Herren, han som från moderlivet formade mig till sin tjänare för att föra Jakob tillbaka till honom så att Israel samlas hos honom, för jag är ärad i Herrens ögon och min Gud är min styrka – han säger: Det är för lite att du bara är min tjänare som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka de bevarade av Israel. Jag ska sätta dig till ett ljus för hednafolken, för att du ska bli min frälsning ända till jordens yttersta gräns. 
 
Så säger Herren, Israels återlösare, hans Helige, till honom som är föraktad av varje själ, till honom som är avskydd av folken, till honom som är härskares tjänare: Kungar ska se det och resa sig, furstar ska se det och tillbe eftersom Herren är trofast, Israels Helige som har utvalt dig.
 
Så säger Herren: Jag bönhör dig i nådens tid, jag hjälper dig på frälsningens dag. Jag ska bevara dig och göra dig till ett förbund för folket, för att upprätta landet och fördela de förödda arvslotterna, (v. 8) ( Folkbibeln)

Det var min ide att använda Odilen som napphållare medan han väntade på att få komma hem..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar