söndag 1 januari 2023

2023

Det kom en julstjärna till vårt hus till jul, tack för den. 

Jag minns att mamma hade en som klarat sig flera år (hur många?), den var en stor buske i alla fall. Och hon fick den faktiskt att blomma på nytt. 

Mina har nog börjat växa någon gång, men sen plötsligt inte mera. Aldrig blommat på nytt. 

Söndagens, nyårsdagens första läsningen-text

Jes. 43:1-3

Men så säger nu Herren, han som har skapat dig, Jakob, han som har format dig, Israel: Var inte rädd, för jag har återlöst dig, jag har kallat dig vid namn, du är min.

Om du går genom vatten är jag med dig, eller genom strömmar så ska de inte dränka dig. Om du går genom eld ska du inte bli svedd, lågan ska inte bränna dig. För jag är Herren din Gud, Israels Helige, din Frälsare. (Folkbibeln)

Om man fortsätter läsa i kapitlet förstod i alla fall jag att det gällde Israel som land och folk. 

Fast Jesus kunde ju gå på vatten, så då dränks man ju inte. I Daniels bok berättas om de tre vännerna som vägrade tillbe en guldstaty och dömdes att bli kastade i den brinnande ugnen (Dan. 3), där fick de sällskap av  en som såg ut som en gudason, och de sveddes inte av elden. 

Herren vare med oss också 2023.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar