söndag 8 januari 2023

till glädje



Söndagens första läsningen-text: 

Jes. 61:1-3

Herren Guds Ande är över mig, för Herren har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har förkrossade hjärtan, att utropa frihet för de fångna och befrielse för de bundna, att förkunna ett nådens år från Herren och en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla sörjande, att ge de sörjande i Sion huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i stället för sorg, lovsångsdräkt i stället för en modfälld ande. Och de ska kallas "rättfärdighetens terebinter", planterade av Herren till hans förhärligande. (Folkbibeln)

Bilden är ingen terebint, vad jag vet. Vet inte vad en terebint är. Enligt google är det ett träd. 

Bilden är ett fönstersmycke, åtminstone just nu, brukar ta fram det till jul. Ett minne av mamma, alltså över trettio år gammalt.  

----------------------

Har läst fler böcker av Ann-Helen Attianese: när går nästa plan till himmelriket, en poesibok. Mycket bra skriven. (Men planet till himmelriket har redan gått och går ännu hela tiden - det kallas förlåtelse och överlåtelse till Jesus och profeterades om i texten ovan. Ännu är nådens tid.)

(Också en barnbok av samma författare Hasses gröna hus. Fast jag skulle ju inte börja ta upp alla barnböcker jag läser - det blir en hel del nuförtiden.)

Till glädje var det också att träffa en del syskon med sällskap i trevlig omgivning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar