tisdag 11 juli 2017

"i rosenrött jag drömmer"

Det blev rosornas tid i år också, om än det tog en tid innan de började blomma.

Rosen på bilden fick jag till en morsdag som ett icke-blommande rosrotstycke. Trevligt nog när den blommar år efter år.

Något är det nog som vill äta på den, men åtminstone denna blomma hann ju slå ut.

Den andra bilden är av en ros jag själv gett vidare och tyckte jag måste fotografera först. De som gjorde plasten runt rosen hade lyckats så väl att det blev exakt samma ros på bilden som i verkligheten. Det är bara några av blommorna som är riktiga, resten är bara bild på omslagsplasten. Ser plötsligt ut som väldigt många rosor.

Den tredje bilden är ett försök att få in den underbara rosdoften i huset (inte mitt försök dock, jag bara fotograferade).

Jag kommer ihåg att vi försökte torka rosorna då någon hade tagit studenten (minns inte vem) och fått mycket rosor, men sen föll alla bladen av i alla fall. Jag satte dem i en skål. De torkade bladen av rosorna doftade länge gott i skålen.

Ps. "I rosenrött jag drömmer" är en strof ur en tidning som jag minns från min barndom - av någon anledning. Där handlade det om - om jag minns rätt - morgonrock? - eller var det virkning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar