söndag 30 juli 2017

rent/orent

Hämtade en bild utifrån. Det jag skulle fotografera syns knappt alls på bilden. Jag siktade på brinnande kärleks-blommans spegelbild i växthusglaset. Den syntes i verkligheten, men kameran ville inte riktigt ta fasta på den.

(Nu när jag ser på bilden, så börjar jag undra om jag faktiskt inte stängde dörren till växthuset? För värmen gör det ingen skillnad men den får ju inte smälla i vinden om det skulle börja blåsa idag också, som igår. Igår funderade jag på Andens vind och det vad eller vem är seglet, som Andens vind ska ta tag i för att föra båten framåt? Seglets uppgift är ju inte att släppa loss och flyga iväg, utan snarare att hålla fast så vinden kan ta tag i seglet och fylla det. - Kollat: Jag hade nog stängt dörren på glänt.)

Dagens text handlade om Jesus på förklaringsberget (Mark 9:2-8). Jesus visade de lärjungar som var med den verklighet han levde i. En annan värld, himmelsk, som finns här i denna världen redan, bara vi kunde se den, eller är det så? Jag tänkte på ordet från 1 Kor 13:12:
"Nu ser vi en gåtfull spegelbild ,
 men då ska vi se
 ansikte mot ansikte."
 En annan femma är ju sedan hur jag ser ut i det himmelska ljuset? Då, om inte förr, behövs Jesu reningsverk. Vitare än snö skulle vi bli genom den... (Kommer att tänka på min vittvätt, som då den var våt såg väldigt fläckig ut och fick mig att fundera på om det alls löns att ta vara på den mera. Men sedan som torra kläder (t-skjortor) så syntes inte fläckarna så bra längre. Jag antar de är nog där ännu, men....?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar