fredag 21 juli 2017

plast

Via fb fick jag först höra om att plastbanta.

Ordet låter som om det inte är riktigt på riktigt. Lite låssasbanta...?

Men det är ju frågan om att minska på användandet av t.ex plastpåsar .eller annat av plast.

Jag försökte byta ut min plastblomvattenkanna och köpte på loppis en fin billig porslinskanna att vattna blommorna med, men döm om min förvåning då trots att det inte syns någon spricka eller hål läcker den, inte mycket men litet, det blir en pöl där kannan står på bänken. Så nu köpte jag en ny (!) blomvattenkanna i plast. Lite plast - på låssas - är det nog med bantandet.

På fb så var det frågan om plastpåsarna man köper frukt i och då förstås också mönster att sticka eller virka egna påsar till detta. (För matuppköpen har jag redan från tidigare påsar/kassar med för att inte behöva ta av plastpåsarna.)

På vår S-butik finns nog att köpas Röda Korset-påsar av lätt tyg, som kan användas många gånger och tvättas emellan. För 2 euro fick man en sådan på butiken, konstigt nog kostar de 6,90 på Röda Korset? Den köpte jag för att ha mat i till jobbet.

Jag försökte sticka en enligt detta mönster. Efter lite funderande, jag har inte stickat med magic loop förr, fick jag i alla fall den stickad och så blev den. Den stickades i cottolin, som av någon anledning hoppat i min hand på någon loppis. I alla fall blev den väldigt lätt. Få se om den blir använd...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar