söndag 17 december 2023

en vis herre

Domherre fotograferad genom fönstret och genom en papperssnöstjärna som fanns på fönstret.

Som jag minns det klippte vi hemma då jag var liten också snöstjärnor av papper, men jag kan inte komma ihåg vilket papper vi använde till det. Det var som jag minns det inget slöseri med vitt rent papper, eller minns jag helt fel? Smörpapper fick vi nog använda till våra lekar, kanske de gjordes av smörpapper?

Tredje advent, andra läsningen-texten:

Rom. 16:25-27

Gud har makt att styrka er genom mitt evangelium och förkunnelsen om Jesus Kristus. Han har avslöjat den hemlighet som i oändliga tider varit dold men som nu har uppenbarats och gjorts känd genom profetiska Skrifter på den evige Gudens befallning för att föra alla folk till trons lydnad. Han är den ende vise Guden, och hans är äran genom Jesus Kristus i evighet. Amen. (Folkbibeln)

Fast nu minns jag ju också Halpaheikkina eller Helppoheikki som ofta fanns på torgen när det var marknad, då köptes ofta nog någon påse allsköns papper. 

-------------

Har läst Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. En gripande berättelse om den tidens händelser. En överlevares berättelse. Får en att tänka till. Hur kan människorna vara sådana? Men att läsa den innan man somnar funkade inte så bra, den var alltför spännande på sina håll och alltför hemsk att läsa just innan man ska börja drömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar