onsdag 27 december 2023

ren

Före jul kom jag mig till Korsholms bibliotek. Det var inte där mössan, som jag saknar, hade lämnat senaste gång. Tydligen har jag tappat den någonstans, vet att när jag stiger ur bilen ibland så ramlar det saker som jag har haft i famnen och ibland märker jag det inte förrän jag kommer tillbaka till bilen.

I alla fall hade de på biblioteket gjort julpaket att låna, med bl.a. innehållet: Feel-good, Humoristisk, barnbarn & mormor, om livet och döden, och en feelgood-bok tänkte jag skulle passa, så jag lånade den. Bra idé med hemligt paket.

Tredje dag jul, aposteln Johannes dag, andra läsningen-texten: 

1 Joh. 2:28-3:3

Ja, mina barn, förbli i honom, så att vi kan stå frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver vända oss bort i skam vid hans ankomst. Om ni vet att han är rättfärdig, inser ni också att var och en som lever rättfärdigt är född av honom.

Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi. Världen känner oss inte, därför att den aldrig har lärt känna honom. Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Var och en som har detta hopp till honom renar sig själv liksom han är ren.

Vi ska rena oss, men till det behöver vi hans hjälp och får ändå till sist förlita oss på hans död för våra synder. 

Boken i paketet var Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt. Mycket läsvärd och rolig, men också sorglig. Många mänskoberättelser och en sagovärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar