tisdag 5 december 2023

liv

Det här är inte livets träd, men stundom är det mycket liv i det. 

Nytestamentliga läsningar för veckan efter första advent: 

Upp. 2:1-5, 7

Skriv till ängeln för församlingen i Efesos:
Så säger han som håller de sju stjärnorna i sin högra hand, han som går bland de sju lampställen av guld. Jag känner dina gärningar, din möda och din uthållighet och vet att du inte kan tåla onda människor. Du har prövat dem som kallar sig apostlar men inte är det, och du har funnit att de är lögnare. Du är uthållig, du har tålt mycket för mitt namns skull och du har inte tröttnat. Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör samma gärningar som förr. Annars kommer jag till dig och flyttar bort ditt lampställ, om du inte omvänder dig. 

Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis.

Vers 6, som är utlämnad i den här texten lyder enligt Folkbibeln med Folkbibelns kommentar: 

Men den fördelen har du: att du hatar nikolaiternas gärningar✱ som också jag hatar.

✱nikolaiternas gärningar: Nikolaiterna var troligen en sekt med lös sexualmoral (2:14-15). Det grekiska namnet Nikolaus har samma betydelse som det hebreiska namnet Bileam, "folkets besegrare".

Allvarliga texter!

Fåglarna i trädet väntar på mat, eller sin tur att rymmas vid fågelbrädet. Det är trevligt när man kommer ut för att fylla på mat på bordet, då hörs fågelkvitter också på vintern. Jag tänker att de ropar ut till de andra: Nu kommer maten!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar