söndag 20 mars 2016

dagens

Boken jag håller på att läsa, kommer jag väl nog att hålla på med länge. Men jag kom förbi en passage som jag tycker gav en tankeställare.

Jag läser alltså om Jeanne d'Arc, som levde på 1400-talet. Boken är skriven av Sven Stolpe, utgiven 1974.

"När man ställs inför en sådan klassisk helgonlegend (min anm.: heliga Catharina-legenden) bör man minnas att den av medeltidens kristna uppfattades bokstavligt. Vill man rätt fatta verkan av dessa helgonlegender, som befolkningen mötte i prästernas predikningar, i kyrkornas och katedralernas utsmyckningar, i de vandrande munkarnas berättelser, bör man tänka på den roll, som i våra dagar filmstjärnorna och deras privatliv spelar för enkla flickor i alla samhällsklasser. Det är skönheterna från Hollywood, som de tafatta bondflickorna så gott de kan försöker härma i sin klädsel. Det är filmhjältinnornas naiva upplevelser av kärlek och romantik, av rikedom, lyx och resor och bilar vid sidan av en skön och rik ung affärman eller officer, som ger näring åt millioner moderna unga flickors lyckodrömmar.
.......
Det fanns ingen läskunnighet, inga böcker, inga tidningar. Den enda form av propaganda, som nådde gemene man, var de kyrkliga bilderna.
........
Egendomligt nog räknar de flesta moderna människor detta utbytande av Bibelns och helgonens gestalter som livsförebilder och mönstergestalter mot hjältinnorna och hjältarna i filmer och kolorerade noveller som ett kulturellt framsteg."
Det var då, 1974, nuförtiden är modellerna/förebilderna pop- och rockstjärnor. Är det ett framsteg?

I dagens text, Joh. 12:12-24, var det Jesus som var stjärnan, "alla springer efter honom".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar