lördag 26 mars 2016

plock ur en bok

I det allmänna plockandet före påsk föll mina blickar och händer på en bok av Margareta Melin: Tro ditt hjärta om gott, en mosaik om människosyn. Och min första tanke var, den behöver jag nu. Så den är på gång, den andra boken får ta en paus. En varm röst sägs om henne på baksidan av boken, och jag håller helt med, men samtidigt är hon också väldigt skarp, rätt på.

För tillfället läser jag kapitlet om makt: All makt är lån.

"Ni skall inte låta er kallas rabbi - er självkänsla ska inte vara grundad på den titel och den roll ni har! När ni verkligen fyller er uppgift är ni intstrument för det som är större än ni och Gud verkar genom er. Det finns bara en givare, en hjälpare, en källa till kunskap och liv. ..........

Men det är fatalt att växa ihop med den roll man har och få sin identitet och sitt värde av att vara något särskilt - som förälder, lärare, ledare eller något annat. Om man förankrar hela sin identitet i det man gör, vet man inte vem man är när uppgiften upphör och rollen förändras. .......................

Ytterst är Gud min enda hjälpare och vägledare, den enda som känner mig helt och alltid är hos mig. Och jag själv är den enda människa som kan se och ta ansvar för hur mitt liv går vidare.

* * *

Allt kommer ur Guds hjärta och allt återvänder dit. Vi är pulsslag i det gudomliga blodomloppet: tar emot och ger, tar emot och ger ... Att ta emot är lika naturligt och nödvändigt som att ge. När livet flödar obehindrat är allt som det ska och vi mår bra. Problemen kommer när flödet hejdas och blodet stockar sig. När vi knyter nävarna och inte vågar öppna dem för att ta emot vad vi behöver - eller för att ge vad vi kan. .........

Din skicklighet hämmar eller uppmuntrar.
Din hjälp binder eller befriar. 
Din sång får andra att sjunga eller att tystna.

Ditt ljus kan du sprida till andra
eller som en strålkastare rikta på dig själv 
och så mörklägga omvärlden.  

Om din makt är liten eller stor
gäller ditt val alltid detsamma: 
att öka ljuset omkring dig, eller mörkret.
....................

All makt är lån
och kan förvaltas
på tre olika sätt: 
till att hjälpa upp
eller trycka ner
eller aldrig tas i bruk.
Alla har frihet att välja. "

En bra bok alltså. Tål att begrundas. Fast jag har ju inte kommit till slutet än.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar