fredag 25 mars 2016

Glad påsk allesammans!

Vi kom oss till kyrkan på skärtorsdagsmässa. ................................................................................................Gammal är kyrkan, Herrens hus, 
Det började bli länge sen sist jag besökt .............................................................................................................står medan mänskoverk faller. 
hemortens kyrka,dessutom kom jag att sätta mig ....................................................................................................Mäktiga torn har blivit grus, 
på ett helt annat ställe än jag brukade................................. .......................................................................................klockorna ännu oss kallar, 
Där fanns en liten nyans av gammalt hus-lukt, ....................................................................................................kallar på gammal och på ung. 
så jag kom att tänka på psalmen "Gammal är kyrkan"........................................................................................kallar på själ som trött och tung
längtar till evig vila. 
(Som parentes, kom jag att fundera vidare på.............................. ........................................................................................................................
"själ som trött och tung", trött känner jag igen,.. .....................................................................................................Icke ett hus på syndfull jord, 
men vet mig inte ha hört tidigare om en tung själ,.. ................................................................................................byggt utav människohänder, 
som alltså då skulle behöva banta??).......................................................................................................................sluter i sig den Gud vars ord
danade havsdjup och länder.
Själv dock en boning, underfull, 
byggde han sig av jordens mull, 
redde i oss sig en boning.

Vi är Guds kyrka, Herrens hus, 
uppbyggt av levande stenar, 
där under korsets milda ljus
dopet och tron oss förenar.
Om vi ock möttes endast två, 
bygga han vill och bo ändå
hos oss med hela sitt välde. 

I will follow him............................................................................................................................................................................... (Psb 165)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar