måndag 7 mars 2016

kvällslitteraturen

Jag kom mig igenom en bok till. Det är Billy Grahams Hjärtats tröst. Den hade tydligen fastnat från något lopptorg. Och ja, vi lever i en värld som lider och vi med den - visst behövs det tröst och bra att veta var man ska söka den.

Den enda nackdelen med boken är nog översättningen tror jag. Den var på sina ställen så att man tänkte det var en ord för ord översättning och betydelsen försvann i översättningen eftersom det engelska språket har så mycket större variation, flera ord med nästan samma betydelse, men bara en översättning på svenska.

Några citerade sanningar:

" Möts vi av vänlighet, då mår vi bra, men möts vi av ovänlighet då tappar vi snart modet. Få kristna är medvetet ovänliga, men en del förstår inte vilken effekt deras ansiktsuttryck eller röstläge har. Någon har sagt: "Det finaste vi kan göra för vår himmelske Fader är att visa vänlighet mot hans barn." Vad sant det är! Jag vet hur tacksam jag blir när någon är vänlig mot ett av mina barn."

"Vi har sett tusentals människor ta emot Kristus för första gången, men som innan gått i kyrkan i åratal. Någon har sagt att bara därför att du är född i ett garage betyder inte att du automatiskt är en bil, eller som Corrie ten Boom så träffsäkert uttrycker sig: "En mus i en kakburk är ingen kaka.""

På tal om döden för den kristne:
"Någon har sagt att döden inte sätter punkt för livet. Den är bara ett kommatecken. Fortsättning följer."

Det var helt klart en bok med citat. Flest citat ur bibeln, i dem är det liv. Men också citat av andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar