lördag 12 mars 2016

fåfäng är ordet

Blev nästan förskräckt då jag plötsligt mötte den här mannen då jag öppnade dörren. Jag skulle hämta det sista alstret från vävkursen. Nog kunde de klä ut sig förr också! Men klädedräkten berättade säkert för den tidens mänskor i vems tjänst han var, alltså en arbetsdräkt. Gav säkert en viss status åt bäraren.

"som man är klädd, blir man hädd"

Jag hade glömt min mat i bilen på jobbet och bilen var parkerad ett kvarter bort, så jag hamnade att gå ut i arbetskläder mitt på dagen och hämta maten. Jag tog nog min jacka på och uteskorna, för inneskorna kan vara förrädiskt hala att gå på is med. Men det märks direkt att man skär ur då man går utanför sjukhuset i sjukhusets kläder. Allt har sin tid... och plats...

Mina vinterskor hade plötsligt börjat kännas väldigt luftiga och jag märkte att en söm hade gått upp. De hade nog hållit några år, så det var nog dags att skaffa nya. Första butiken hade redan städat bort alla vinterskor, men nästa butik hade kvar och - hör och häpna - hade också sådana som passade på mina fötter - det tackar jag Gud för! Det brukar inte vara så lätt att hitta skor som passar. Hur de ser ut är egentligen av mindre betydelse, bara de inte skär ur alltför mycket....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar