söndag 17 december 2017

1984

Årtalet var på tapeten i dagens Vbl. Storebror är en liten parvel löd rubriken på ledaren. Hänvisades då till boken av Orwell med titeln 1984.
en parvel som nog växt färdigt, men vem är det?

1984 var väl ett bra år. Ett antal år sedan nu redan. Parveln har nog vuxit upp.

På annan plats i Vbl tog Leif Westerlund upp hur vi ser på varandra med rubriken Ser du mig? Tanken förde vidare från #metoo-kampanjen som är på gång.

Bl.a. tog han upp det att vi klär upp oss till fest. Något som jag inte är särskilt bra på. Men i alla fall att det sker för att någon ska se oss, att vi ska bli sedda/bekräftade. Och det är ju viktigt. Men också där finns en gräns, det får inte bli för mycket tittande tydligen...?

Fick mig att minnas ett fotografi jag tog av pappa en gång för myyycket länge sen. Han såg på fotografiet och funderade: Vem är den där poligubben (=alkoholisten)?

Det är ungefär  därför jag "klär upp" mig, för att inte se ut som en slusk, kanske jag inte lyckas alltid, för det är tydligen väldigt lätt att se ut som en slusk (min egen dom).

Dagens text  (Joh. 1:19-27 och Joh. 3:26-30) handlar om Johannes Döparen. Han var inte välklädd, men tydligen ändå populär, folk undrade vem han var. Själv visste han vem han var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar