söndag 3 december 2017

Glad adventstid!

Det blev en lillajulgran i år.

Annars brukar det inte bli, annat än med barn i huset. Av någon orsak tycker jag att lillajulgranen ska vara pyntat med hemmagjort pynt - inget köpis. Vet inte varför, jag har ingen tradition att falla tillbaka på där. Har själv bara tyckt så.

Jag minns inte att vi skulle ha haft lillajulgran då jag var liten, det kan vi ju nog ha haft ändå, jag bara inte minns det. Det jag minns är att på lillajul ibland var det små julkort som skulle kastas in i farstun utan att hemfolket såg vem det var som kastade.

Denna granen på bilden är ju ingen gran utan en gren, eftersom vi inte hade så små granar på gården. Pyntet är tre tomma kaffepaket. Juhla-Mokka.

Undrar hur det skulle vara att sticka eller virka av sådana remsor...? Gott doftar det i alla fall!

Dagens text i kyrkoåret (Luk. 19:28-40) handlar om då Jesus red in i Jerusalem på åsnefölet.

Lärjungarna uppfylldes av något, så de började högljutt prisa Gud, t.o.m. så att fariseerna tog illa vid sig. Länge sen jag varit på något sånt andligt upplyftande möte... Men ännu har inte stenarna börjat ropa. Hur låter der, hör vi den frekvensen?

I Jesaja 55:12 talas om att träden ska klappa i händerna. Har vi ögon att se sånt?

4 kommentarer:

  1. Wow! Vilket fint kaffepaket! :) Bra tips... Det där med höra stenar ropa och se träden klappa... jag tror säkert att det kan kännas, förnimmas, anas, upplevas ändå, oberoende frekvens...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jag kan vidare kommentera att det går inte att sticka av remsorna så bra, limningen i skarven ger upp och "tråden" går av, så då vet jag det. :)

      Radera
    2. Okej, då behöver jag inte testa det då :). Man får hålla sig till kassettband ;) eller en annan version jag ska testa nån gång: från korrekturband, alltså en sån där liten grej man kan dra vitt ovanpå text (på jobbet har jag) när man klottrat fel eller vill ta bort fula plumpar inför kopiering och sånt... kvar blir ett plastband (på rulle inuti grejen) som det vita "limmet" funnits på. Det bandet kunde gå att virka nåt av, lite kassettbandskänsla eventuellt, jag har sparat några :D! ... Kanske du har såna också på jobbet...

      Radera
    3. Ja, då blir det brunt eller svart av kassettband och vitt av korrekturband. Jag märkte att de är lite olika färgade kassettbanden, då jag vävde av dem. Vi använder mycket sällan korrekturband mera i jobbet, nästan så man glömmer hur man gör från gång till gång. Något positivt finns det nog med datorerna...

      Radera