tisdag 26 december 2017

vad är det

Hörde just via Areenan på De vackraste julsångerna från Vörå kyrka. Det var nog en trevlig tittning, alltså det var TV-gudstjänsten för idag. Även om den nog var väldigt TV-tillvänd - kändes det som.

Vår julgran, eller -gren, är väggtillvänd - eller kanske väggfrånvänd är bättre ord. I alla fall ganska platt mot väggen och tar inte mycket rum. Det blev alltså så att jag klädde av lillajulgrenen och klädde på den mera "riktigt" pynt.

Det börjar bli ganska mycket sådana där obligatoriska pynt, såna som jag inte så hastigt gallrar bort. Ängeln med glorian på sned, som jag fick av en vän, som kanske ställvis också hade glorian på sned. "God Jul" som lillebror sydde en gång för rätt så länge sen. En julkrubba i ett nötskal. Överlag är det småsaker jag tycker om att ha i min gran.

Hoppas granen håller till tjugondedag knut, då skulle den ha varit inne nästan en och en halv månad.....

Dagens text (Matt 23:34-39):
Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.”

Ja, vad är det? ...som Luther lärt oss fråga.

1 kommentar:

  1. Den julgranen-grenen gillar jag :). Tänk att det rymdes så mycket på den! Och många minnen :). Jag har inte alls pyntat vår gran - i år heller. Men det blir desto roligare sen att pynta ner allt efter julen... och stor utmaning... då hoppas jag att jag har tid att tänka och minnas och ta det lugnt...

    SvaraRadera