onsdag 13 december 2017

vargen kommer

Det här med alla vargobservationer börjar ta mig på nerverna.

Jag har förundrats över att ingen kommit på - eller kanske jag bara inte har sett det - att årets julklapp ju borde bli ett viltstängsel. För den som har råd så det räcker runt hela tomten, så att åtminstone barnen kan leka i trädgården tryggt. För babysar skulle det räcka med en liten bur med tak, dit man kunde lägga vagnen då babyn ska sova ute.

Är det så framtiden ser ut?

För att få ihop det med bilden så kan man ju säga att vi (jag?)/samhället/de folkvalda tydligen väljer att dra för gardinerna och pynta på insidan.

Funderingarna brukar oftast dra iväg väldigt långt. En tanke är att kanske de som bestämmer vill att framtidens medborgare ska hålla sig i städerna och inte på landet. Allting ska ju dras till de större städerna. Barnen, som nu blir vana vid att det är farligt i skogen, blir så rädda att vara på landet, då de ju i alla fall måste ut ur husen ibland, alltså flyttar de till stan. (De vet ju kanske inte än att där finns vargarna på två ben....)

En annan tanke är att de (som bestämmer) vill ha Finland till ett naturområde med många vilda djur, så kan de sälja jakträtter till rika snubbar som betalar mycket för att få vara med och jaga varg och björn...

Då är ju jag ingen sådan som vill utrota vargen. Den får gärna finnas i skogarna, men de som stryker runt husknutarna ska jagas bort. Det borde finnas en handlingsplan, finns det någon sådan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar