torsdag 21 december 2017

seli seli

tummen är min i alla fall
"God Jul vänner! Ljuset kom till världen, så nu finns det ljus i världen och mörkret har inte övervunnit det. (Och jag talar inte om ljuset från datorn, det hänger på en tråd, elkabeln.)"

Den här texten postade jag på fb tillsammans med bilden i sidhuvudet, den med de fyra brinnande ljusen som ritats dit och önskan om god jul. Bilden här bredvid är min profilbild, därför tyckte jag att jag måste sätta inom parentes att det inte gällde ljuset från datorn. 

Alltsomallt blev det mycket dunkelt sagt. "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."

Och det hände sig efter att jag varit på De vackraste julsångerna och eldat upp mig på några av de nya sångerna där. Texten är så ofta bara vacker poesi (om ens det) utan innehåll. 

I en del julsånger får man det intrycket att Jesus föds varje år i Betlehem, det är inte sant. Han föddes en dag för över 2000 år sedan. Sedan dess växte han upp, predikade evangelium för folket och gjorde mycket gott (botade sjuka, väckte upp döda osv.). Blev korsfäst, dog och begravdes, men uppstod på tredje dagen från de döda, uppfor till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns högra sida och skall därifrån komma för att döma levande och döda, såsom vi läser i trosbekännelsen. 

Jesus är världen ljus. Det var det jag menade om än det blev väldigt luddigt egentligen. 

Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt, sägs det också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar