söndag 11 februari 2018

rutmönster

Bilden är vår julvaxduk. Den som jag febrilt letade efter till jul. Jag mindes ju att jag efter jul i fjol hade köpt färdigt, så jag skulle ha till nästa jul en ny. Men då jag hittade den så var den ju redan nött ganska mycket?

Men så hade jag ju ett år fått en 5-års dagbok till julklapp, som jag faktiskt har skrivit små saker i och nu fick jag se att det var två år sedan som jag köpte den nya duken färdigt till följande jul. Så då var den saken klar!

Ett år hit eller dit, helst hit.

Läste dagens text (Mark 10:32-45). Bl.a. "Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara allas slav. Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”

Slav är inte ett aktuellt ord här och nu för mig. Fast Vbl hade visst ett inlägg om sexslavar (man måste logga in för att läsa på nätet). Så det finns tydligen nog.

Annars används ordet slav mera om t.ex. spelberoende (t.ex. japanska bildkrysset jag skrev om tidigare, är väldigt bindande på något sätt, åtminstone just nu för mig), slav under facebook, måste veta vad som har hänt i världen/bland vänner osv. Får inte missa något, osv.

Jag har en del bloggar jag kollar, måste kolla? T.ex. just denna om fastan, blev jag att fundera över. Har inte fastat själv på länge, men minns bara att fastan gav en väldigt skön känsla, då magen/tarmarna fick vila. Alltså bibliskt, enligt nya testamentet, ska man ju fasta utan att säga åt någon, utan att skryta med att man gör det, om jag förstått det rätt.

Inlägget fick en fortsättning också (klick), som också är väldigt tänkvärd.

Här (klick) fanns också en fundering om lagligheten i gratis preventivmedel åt ungdomar från 13 år uppåt, som tål att funderas på. Som reflektion på en insändare i Vbl - eller två. Finns det ett slaveri under sexualiteten också? Eller kanske det mera är slaveri under "keeping up appearances", att försöka se ut som om. Pokka pitää.

Jag tror att det finns befrielse också från det slaveriet i det som Jesus gjorde, då han betalade vår skuld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar