söndag 25 februari 2018

skyldig -> oskyldig

D
Dagens text (Luk 7:36-50) handlar om då farisén Simon bjöd in Jesus och hans följesslagare på en måltid. Då kom en kvinna in och smörjde Jesu fötter med balsam efter att ha tvättat dem med sina tårar och torkat med sitt hår. (?!) Simon knorrar inombords och anklagar Jesus, tyst för sig själv, då det inte verkar som att Jesus förstår att hon är en synderska - värre än andra, en ansedd (?) synderska. Jesus vet vad han tänker och förklarar saken för honom. Hon fick/hade fått förlåtelse för sina synder.

Jag började fundera på måltidsfesten, där och då. Fick vem som helst komma in? Värden säger inget fast det kommer in en ansedd synderska och blandar sig i det som händer? (eller hörde synderskan till Jesu följesslagare?)

....

Barnbarnen kom in fram och åter igår. Skolbarnen hade lärt sig, det som vi nog också höll på med då vi gick i skolan. Lappar på ryggen, så där i smyg.

Jag frågade vad de skriver på lapparna i skolan. Fick till svar Inte "Klia mig", som det stod på lapparna igår, men vad de skrev fick jag inte veta....

Om jag minns rätt så var det mest "Jag är en ......" av olika varianter vi använde. Inte så snällt, men ganska så oskyldigt. 

T.o.m. katten fick sig en lapp igår, hon var nog nöjd med det, till en tid. Inte hon heller ska klias för mycket, då kan det bli allvarlig lek av det.

Hon menar inget illa heller fast hon ibland tar till klorna så blodet - inte droppar, men sipprar fram.

Herre, du visar oss frihetens väg. 
Fri är blott den som kan tjäna, 
den som av kärlek kan glömma sig själv,
den som fått mycket förlåtet.
Visa oss vägen, du frihetens Herre. 
Ge oss nu viljan att gå den. (Psb 433)

3 kommentarer:

  1. Skyldig - oskyldig... läste jag och såg på bilden... aha, hon har rivit sönder nåt i hyllan och tittar oskyldigt: vadå, jag har inte gjort nåt! men så avslöjar lappen som fastnat i pälsen att det visst var hon iaf... Se vilken fantasi man har, bäst att läsa texten ordentligt först innan man dömer ut den... ;) eller dömer nån annan... Det här var bara en spontan tanke medan potatisen kokar. Ha en bra fortsättning på söndagen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner lite igen det där att man läser hastigt och får det till något annat än det egentligen är. :) Men spontanitet är ju bra! Ha det gott där också!

      Radera
    2. Jotack, det blev 3,5 timmar ute i snålblåsten, men sällskapet var trevligt och fordrade uppmärksamhet så man glömde att "he droo kaalt" :). Det som jag egentligen hade tänkt kommentera här innan var att vi också har en katt som är expert på att "ta blodprov". De andra katterna gör inte det... somliga är "födda" till sjuksystrar :D!...

      Radera