fredag 16 februari 2018

what if

Vad är vad? Plötsligt såg jag skuggan bakom
ängelljusstaken - jag måste flytta den.


Då jag är på jobbet har vi vanligen radion på i bakgrunden. Själv hör jag vad jag ska skriva i hörlurar, men ändå slår det igenom ibland av musiken i bakgrunden.

Den här av Joan Osborne (klick) brukar höras ofta. Och jag har ofta funderat på vad det egentligen är hon sjunger, utan att ha fått tag i det. Idag hade jag tid att kolla upp:

If God had a name what would it be?
And would you call it to his face?
If you were faced with Him in all His glory
What would you ask if you had just one question?
And yeah, yeah, God is great
Yeah, yeah, God is good
And yeah, yeah, yeah-yeah-yeah
What if God was one of us?
Just a slob like one of us
Just a stranger on the bus
Tryin' to make his way home?
If God had a face what would it look like?
And would you want to see if, seeing meant
That you would have to believe in things like heaven
And in Jesus and the saints, and all the prophets?
And yeah, yeah, God is great
Yeah, yeah, God is good
And yeah, yeah, yeah-yeah-yeah
What if God was one of us?
Just a slob like one of us
Just a stranger on the bus
Tryin' to make his way home?
Just tryin'… 
Ja, vad har Gud för namn, kan man säga det direkt åt honom? Om du hade bara en fråga, vad skulle du fråga honom om? Tänk om det är han som trängs i bussen på väg hem? Hur ser han ut? Sen slutar sången på youtube ... och ingen ringer honom... kanske bara påven i Rom? 

Ja, vad är vad. 

Av någon anledning kom jag att tänka på diskussionerna i Vasabladet om fria/gratis preventivmedel åt ungdomar (13-25 år). Tonen i insändarna. Och det faktum att det inte finns några så självsäkra personer som just i den åldern. De vet allt. Jag visste det också i den åldern. 

Minns då jag åt preventivmedel (ett tag sedan). Jag kunde inte äta "vanliga" på den tiden pga åderbråck i släkten, så jag fick s.k. minipiller. Åt och var glad, tills en dag, plötsligt, det bara kom för mig att det där är inte bra för dig. Jag slutade använda dem. Vet inte varför. Men jag tackar Gud för det. 

Sen - när jag efter första barnet (som blev till ett halvt år senare) skulle börja med preventivmedel igen, så plötsligt heter det: "De här pillren är inte bra för dig, de kan göra så att du inte kan få flera barn." 
Det var det ingen som sade något om då när jag började med dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar