lördag 24 december 2022

av vikt

Vi tog ju in en julgren till lillajul. På fotot ses små bollar på grenen, den har börjat växa. Så den får fungera som ordinarie julgran/gren också. Nu syns det ju inte på bilden, men jo, jag har fått bytt till julgardiner.

Julaftonens första läsningen-text, en av dem: 

Jes. 11:1-5  

Men ett skott ska skjuta upp ur Ishais avhuggna stam, en telning från hans rötter ska bära frukt. 

Över honom ska Herrens Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och vördnad för Herren. Han ska ha sin glädje i vördnad för Herren. 

Han ska inte döma efter vad ögonen ser eller avgöra efter vad öronen hör, utan han ska döma de fattiga med rättfärdighet och med rättvisa skaffa rätt åt de ödmjuka på jorden. 

Han ska slå jorden med sin muns stav, döda de ogudaktiga med sina läppars ande. Rättfärdighet ska vara bältet runt hans midja, trofasthet bältet om hans höfter. (Folkbibeln)

Sen fortsätter texten: Vargar ska bo tillsammans med lamm....

Där är vi ju inte än. Om än lejon, giraff, elefant och en massa tomtar nog kom sams på Den sjungande julgranen i FKF:s tappning vi fick bevista, Handlade om aktuella teman, miljö, klimathot, men också Jesusbarnet i krubban som motvikt till all ytlighet. Då väger han mycket.

--------------------

Jag har läst Ann-Helen Attianeses bok Viva viva, Livet, döden och maten i mitt Italien. Lätt blandning av allt, rolig att läsa. Dessutom var det nog några recept som såg intressanta ut. 

Hela tiden jag läst den, läser ju bara till kvällen innan jag somnar, så börjar det sjunga i mig: Jag längtar till Italien. Inte för att jag längtar dit speciellt, utan för att pappa när jag var liten ofta sjöng på just den. 


God Jul på er och attjoo, som det varit nu flera dagar, gammaldags förkylning, få se hur länge den varar... Såna behövs för att kroppen ska orka motstå flera sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar