söndag 11 december 2022

reflex av ljuset

Historien bakom det fotot är att jag satt i bilen medan chauffören tankade och hade tagit av mig min gamla mössa då det hade blivit varmt i bilen. Jag började fundera om reflexen i garnet ännu fungerar efter ett antal tvättar. Det brukar ju synas när man fotograferar. 

Det syntes inte på fotografiet. Men hemma testade jag med ficklampa och då syntes nog lite av reflexen än. 

Söndagens första läsningen-text

Mal. 4:5-6 (svärtade)

Se, dagen kommer, den brinner som en ugn. Då ska alla högmodiga och alla som gör det onda vara som halm. Dagen som kommer ska bränna upp dem, säger Herren Sebaot, den ska varken lämna rot eller kvist. 

 Men för er som vördar mitt namn ska rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då ska ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ur sitt bås. Ni ska trampa ner de gudlösa, för de ska bli stoft under era fötter den dag jag utför mitt verk, säger Herren Sebaot. 

Kom ihåg min tjänare Moses lag som jag gav honom på Horeb, stadgar och föreskrifter för hela Israel. 

Se, jag ska sända er profeten Elia innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och viger landet åt förintelse. (Folkbibeln)

Det är de sista orden i Gamla Testamentet. Johannes Döparen var den som kom före Jesus och som Jesus talade om som Elia.  

Ska det komma en Elia igen, innan Jesus kommer åter? Någon som reflekterar Jesu ankomst.

------------------

Tredje boken av Gund von Numers-Snellman har blivit läst: Legenden om Iserim. Det var en glimt av den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar