söndag 4 december 2022

julkort

I år blev det en julgren som lillajulgran, kom sig in t.o.m. lite i förtid, då barnbarn var på besök. Vi har ju haft julgren tidigare också (klick). Om jag minns rätt så började åtminstone den ena växa så den fick bli omklädd till jul. Kolumnen jag länkade till i den tidigare nämnda  texten är nog väldigt aktuell idag än fast den är från 2018. Alltså allt är inte coronans fel.

Vi tog oss en dag i stan, skulle köpa lite av det som behövs till jul. Jag konstaterade att i vanliga butiker finns inte mera några tydligt kristna julkort, inga kort med bild på julkrubba, i alla fall såg jag inga sådana. Varför är det så? Går de inte att sälja? Eller är butiksfolk/inköpare rädda för de som inte vill se något kristet i julen?

Söndagens första läsningen-text:

Jes. 35:3-6

Ge styrka åt kraftlösa armar, stadga åt skälvande knän! Säg till de förskrämda: ”Fatta mod, var inte rädda! Se, er Gud är här, hämnden kommer, Guds vedergällning. Han kommer själv för att rädda er.”

Då skall de blindas ögon öppnas och de dövas öron höra. Då skall den lame hoppa som en hjort och den stumme brista ut i jubel. Vatten bryter fram i öknen, bäckar i ödemarken.

Julgran är väl inte egentligen någon kristen symbol, men en försmak kan det ju vara av ljuset som skulle komma, som Jesaja profeterar om i dagens text. Jesus själv hänvisar ju till den här texten (Matt. 11:5) då Johannes döparen var tveksam om Jesus var den som skulle komma, Messias.  

Då jag fotograferade granen/grenen utifrån kom jag på att jag ju nog borde ha bytt till julgardiner först. Får jag det gjort nu då granen redan är där....? Inte så bra planerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar