tisdag 27 december 2022

vist

 

Tisdagens, tredje dag jul, första läsningen-text: 

Ordspr. 8:1, 22-30

Hör, visheten ropar och förståndet höjer sin röst!

Herren hade mig vid begynnelsen av sin väg, före sina gärningar i urtiden. Av evighet är jag insatt, från begynnelsen, innan jorden fanns. Innan djupen blev till föddes jag, innan källorna flödade av vatten.  Innan bergen grundades, innan höjderna fanns föddes jag, innan han gjort land och fält och jordens första stoft.

 När han beredde himlen var jag där, när han välvde ett valv över djupen, när han fäste skyarna där uppe och djupets källor bröt fram med kraft, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grund, då var jag verksam vid hans sida. Jag var hans glädje dag efter dag, ständigt jublande inför honom. (Folkbibeln)

 Ja, vad är vishet? Eller vem?

Katten på bilden fick en leksak på julafton. Han var glad åt den. Gladde också andra med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar