lördag 3 december 2022

något rött

Bilden fordrar kanske en förklaring: 

Jag brukar fylla min blomlåda  där ute och en gryta, när blommorna har vissnat till vintern, med granris och enris, som finns att tas på gården. Sen brukar jag eventuellt få lite färg i lådan med rönnbär eller någon annan vacker kvist. I år fanns det inga rönnbär att ta, åtminstone inte på våran gård. Hittade ingen annan kvist heller.

Den tredje gammaltestamentliga texten efter första advent: 

Hab. 2:1-4

Jag skall ställa mig på vakt, gå till min post och spana. Jag vill se vad han skall säga till mig, vilket svar jag får på min klagan. 

Herren svarade mig: Skriv ner det du får se med tydlig skrift på tavlor, så att det blir lätt att läsa, ty synen vittnar om den bestämda tiden, den talar om slutet, den slår inte fel. Om uppfyllelsen dröjer, så vänta tåligt, den kommer förvisso, den uteblir inte. Se, den falske far bort med vinden, men troheten räddar den rättfärdiges liv.

För att veta vad han klagat måste man läsa första kapitlet och där finns också svar av Herren. Också i fortsättningen i andra och tredje kapitlet finns Herrens svar. Det är hela texten i Habackuk.

Tredje kapitlet slutar med: 

Men jag vill jubla i Herren och glädja mig i min frälsnings Gud. Herren Gud är min styrka. Han gör mina fötter som hjortens och låter mig gå fram över mina höjder.

Det röda som skymtar i granriset och under snön, den första snö som kom en dag och smälte bort följande, är en söndrig röd ytterkruka som jag hittade i skåpet.  Den fick verka som färgklick i år.

---------------------

Hittade i biblioteket boken Rågen En spretig historia av Annika Luther. Mycket läsvärd bok nog, men jag är glad att jag inte behöver kunna den. Det fanns minsann mycket faktauppgifter i den. 

Inte kristen bok, mera historisk, men den började med ett bibelord: 

En människas dagar äro såsom gräset, hon blomstrar såsom ett blomster på marken. När vinden går däröver, då är det icke mer, och dess plats vet icke mer därav. (Ps. 103:15)

Det var ju gräset/rågen hon skrev om.  

Men enligt dagens gammaltestamentliga text är det den falske som far bort med vinden, men troheten räddar den rättfärdiges liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar