söndag 25 december 2022

vem är Jesus

ljus i vårt hus i en mörk värld

Juldagen är julstressen förbi, åtminstone för oss. Det heter ju i julevangeliet på engelska: It came to pass.... En vän påpekade det i något sammanhang. Den kom för att gå vidare/passera, sen kommer något annat. Det är en lättnad att ha kommit så långt. 

Åtminstone hoppas jag att det blir så i år också.


 Juldagens första läsningen-text

Jes. 52:7-10 

Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens steg när han kommer över bergen och förkunnar frid, bär fram goda nyheter och förkunnar frälsning och säger till Sion: "Din Gud är kung!"

Hör, dina väktare ropar med hög röst, de jublar tillsammans, för de ska med egna ögon få se Herren vända tillbaka till Sion. Brist ut i jubel tillsammans, ni Jerusalems ruiner, för Herren tröstar sitt folk, han återlöser Jerusalem. Herren visar sin heliga arm inför alla folkens ögon, alla jordens ändar ska se vår Guds frälsning. (Folkbibeln)

Läste ledaren i julaftonens Vbl: Nu firar vi Jesus födelse.... Bra att det fortfarande är det vi firar. Men att det kom på ledarplats!? Det funderas om Jesus finns/fanns på riktigt. 

Jag håller på att läsa en bok från biblioteket: C.S. Lewis Världens sista kväll. Det är en samling av texter som varit publicerade annanstans tidigare. 

Läste kapitlet: Vad ska vi säga om Jesus? Texten börjar: "Vad ska vi säga om Jesus?" Det är på sitt sätt en hysteriskt komisk fråga. För egentligen är ju frågan inte vad vi ska säga om honom utan vad han ska säga om oss.

Sen kommer en längre fundering fram och tillbaka om det som folk ofta fastnar på i berättelsen om Jesus. 

Han slutar med: Det han säger är mycket annorlunda än vad någon annan andlig lärare sagt. De andra säger: "Här ska ni få höra sanningen om världen. Där ligger vägen ni har att vandra." Han säger: "Jag är Vägen , Sanningen och Livet." Han säger: "Ingen kan nå fram till den obetingade verkligheten annat än genom mig. Försök behålla livet - ditt eget liv - och du går oundvikligen under. Offra dig, och du blir räddad." Han säger: "Om du skäms för mig, om du tittar bort när du hör mig kalla, då tittar jag bort när jag kommer tillbaka fullt synligt som Gud. Om något, vad det vara månde, skiljer dig från Gud och från mig, så gör dig av med det. Är det ditt öga, så riv ut det. Är det din hand, så hugg av den. Sätter du dig själv först, kommer du sist. Kom till mig, alla som bär tunga lass, så ska jag lätta på dem: era synder är strukna, varenda en - det kan jag göra. Jag är pånyttfödelsen; jag är livet. Ät mig, drick mig - jag är er mat. Och sist men inte minst: var inte rädda, för jag  har hela världsalltet i min hand." Det är vad det handlar om.

Säga vad man vill om C.S.Lewis teologiska texter, men lätta är de inte att läsa och förstå, men på nåt vis uppfattar jag nog dem som sanna och viktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar