söndag 18 juni 2017

rik


I dagens allvarliga text, skulle det finnas mycket att fundera på. 

"Någon i hopen sade till Jesus: ”Mästare, säg åt min bror att dela arvet med mig.” Han svarade: ”Vem har satt mig till att döma eller skifta mellan er?” Och han sade till dem: ”Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar.” Sedan gav han dem en liknelse: ”En rik man hade fått god skörd på sina jordar. Han tänkte för sig själv: ’Vad skall jag göra? Jag har inte plats för hela skörden.’ Han sade: ’Så här skall jag göra. Jag river mina lador och bygger större så att jag får rum med säden och allt annat jag äger. Sedan kan jag säga till mig själv: Nu min vän är du väl försörjd för många år framåt. Du kan vila ut. Ät, drick och roa dig.’ Men Gud sade till honom: ’Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig, och allt du har lagt på hög, vem skall få det?’ Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”" (Luk. 12:13-21)

Första delens huvudord är väl: Akta er för allt habegär. Och nej, det blev ingen lottovinst hos oss denna vecka heller.

Så illa är det i alla fall inte att jag inte skulle ha råd med ett par nya shorts, förresten så tror jag nog att jag borde ha ett par nyare också, men de här var de som först föll i min hand då jag hastigt ville ha fram lite svalare kläder. Shortsen, de avklippta gamla jeansen, var moderna såtillvida att de hade ett stort hål på ett ben. Men eftersom jag inte tyckte om det så tog jag nål och tråd och sydde ihop hålet. Och jag tyckte det var roligt att lappa och sy ihop. Glädjen är en stor rikedom.

Den viktiga frågan i andra delen av texten är: Hur blir man rik inför Gud?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar