onsdag 21 juni 2017

lite krångligt för en ovan

utsikt från fruns hängmatta
En annan bok som jag nog har hållit på med ganska länge (det har blivit långa pauser emellan då jag läst andra böcker) är Grönköpings Veckoblad, vilken årgång det är frågan om minns jag inte nu. Boken kom oss tillstädes via något lopptorg - igen. Här (klick) finns lite smakprov på hur tongångarna går i detsamma veckobladet.

Ett problem som uppkom vid läsandet, då det ju förekommer i sängen just före insomnandet, var att där fanns tillstädes en massa förkortningar och sådana som jag inte varit fram åt tidigare. S.m.s. var en sådan. Jag kunde inte av sammanhanget alls gissa mig till vad det kunde betyda. Men efter idoget googlande vid ett senare tillfälle hittade jag förkortningarna å samma sida om GV (klick). Därav fick jag då veta att s.m.s. betyder "som man säger" - alltså har ingenting med nutida elektroniska meddelanden att göra, vilket hrr Google ville föreslå.

Ps.
Boken heter Rena rama Grönköping, Grönköpings Veckoblads ÅRSBOK 1988 utgiven av G:nn-r Lj:st-rd:l. (Gunnar Ljusterdal står det på annat ställe i boken.)

Exempel på skriveri: 
Hela Grönköings kommun kommer att försäljas till det nybildade privata företaget Grönköping AB, som därefter ut-leasar (hyr ut) kommunen till sig själv. Se där den epokgörande nydaning av det kommunala livet, som hr stadsrådet Joel Eriksson (s) avslöjade vid en välbesökt presskonferens å kommunalhuset!
(Jag tycker det kunde vara en nyhet från dagens Vbl - liknar dagens politik. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar